Thursday, December 20, 2012

Alex Ferguson dedah rahsia kejayaan di Harvard University

Sir Alex Ferguson ketika menyampaikan ceramah di Harvard University

Pengurus Manchester United, Sir Alex Ferguson, mendedahkan rahsia-rahsia atas kejayaannya dalam arena sukan bola sepak dalam sebuah ceramah yang disampaikan di Harvard Universiti.

Fergusan yang menjadi subjek kajian akademik yang sedang dijalankan oleh profesor Anita Elberse, mengunjungi sekolah tersebut untuk bertemu dengan para pelajar untuk membincangkan laporan mengenai kajian tersebut. Pengurus yang berasal dari Scotland menggambarkan pengalamannya sebagai "hebat, menyeronokkan, dan menyelesakan". Ferguson juga menyifatkan kajian akademik tersebut sebagai sesuatu yang telah dilaksanakan dengan pnuh profesional.

Dalam ceramah tersebut, Ferguson juga menyentuh mengenai pengurus-pengurus bola sepak lain yang dianggapnya sebagi istimewa atau 'spcial ones'. Antaranya ialah Jose Mourinho yang dikatakannya sebagai sangat pintar, berkarisma, dan berperwatakan menarik. Selain itu, dia juga menyifatkan seorang lagi pengurus terkenal, Pep Guardiola, sebagai seorang lelaki hebat. Katanya, Guardiola telah membawa perubahan di Barcelona, menyeru para pemainnya untuk merampas semula bola sepantas yang boleh apabila hilang penguasaan bola.

Selain bercakap mengenai rahsia kejayaan, Ferguson juga banyak berkata mengenai para pemainnya. 

Sumber: The Telegraph

0 comments:

Post a Comment

Setiap komen akan memberi backlink kepada anda. Sila komen pakai otak manusia yer...

Cerita Blogger