Saturday, December 29, 2012

Fakta-fakta menarik dalam bola sepak sepanjang tahun 2012


Tahun 2012 pun sudah hampir ke penghujungnya dan pasti kita telah melalui pelbagai pengalaman pahit manis sepanjang tahun ini. Agak bertepatan juga jika pada entri kali ini disimpulkan fakta-takta menarik dalam sukan bola sepak dunia di sepanjang tahun 2012.
Messi menjaringkan 91 gol sepanjang tahun 2012

100
Akhirnya selepas pertembungan ke-100 dalam saingan Liga Juara-juara Eropah, Chelsea berjaya memenangi trofi yang juga menjadi idaman pemilik pasukan, Roman Abramovich, lelaki yang suka memilih kemudian memecat pengurus bila-bila masa yang disukainya. Kelab ini ditubuhkan pada tahun 1905 dan memenangi trofi Liga Juara-juara pada 19 Mei 2012.

34
Gol Didier Drogba dalam final Liga Juara-juara menentang Bayern Munich merupakan rekod kelab dalam bola sepak Eropah.

78
Mac lalu, jantung pemain Fabrice Muamba telah berhenti berdegup selama 78 minit. Bagaimanapun, beliau pulih selepas menerima rawatan.

91
Lionel Messi telah menjaringkan sejumlah 91 jaringan di sepanjang tahun 2012. Dilaporkan juga bahawa Messi telah berjaya memecahkan rekod jaringan terbanyak yang dilakukan oleh pemain Jerman, Gerd Mueller, 40 tahun yang lalu. Namun Persatuan Bolasepak Zambia mendakwa bahawa pemain mereka Godfrey Chitalu telah menjaringkan gol yang lebih banyak iaitu 107 gol untuk kelab dan negara pada tahun 1972.

37
Robin Van Persie telah menjaringkan 37 gola pada tahun 2012 termasuklah jumlah gol ketika bersama Arsenal (19 gol) dan United (18 gol).

16
Queens Park Rangers memulakan kempen terburuk dalam sejarah saingan Liga Perdana Inggeris apabila gagal mendapat sebarang kemenangan dalam 16 perlawanan liga. Kemenangan pertama mereka hadir pada perlawanan ke-17 selepas QPR berada di bawah kendalian Harry Redknapp.

608
Pemain veteran Manchester United, Ryan Giggs, kini melebarkan lagi rekod dengan 608 jumlah kemunculan dalam saingan Liga Perdana Inggeris selepas perlawanan dengan Newcastle. Dalam umur 41 tahun, ramai yang menjangka bahwa Giggs akan memenangi gelaran Liga Perdana yang ke-13 pada Mei depan.

13
Masa tambahan paling lama iaitu 13 minit telah diberikan dalam perlawanan antara Manchester City dan Swansea, October lalu. Semuanya gara-gara sikap celupar penyokong jiran.

20
Satu lagi rekod Liga Perdana Inggeris dicatatkan di Stadium Etihad selepas pasukan Manchester City memenangi perlawanan menentang Chelsea untuk kali yang ke 20 berturut turut di laman sendiri.

1,410
Merupakan bilangan kepingan gula-gula getah yang dimakan oleh pengurus West Ham, Sam Allardyce, di sepanjang 2012 ketika dalam perlawanan bola sepak. Menurutnya, dia boleh menghabiskan sekitar 6 paket setiap perlawanan.

11
Pada Februari lalu, Christ Smalling menjadi pemain paling singkat dalam perlawanan menentang Norwich. Pengadil meniup wisel penamat hanya selepas 11 saat Smalling memasuki padang menggantikan Ryan Giggs.

12
Barcelona melanjutkan jumlah perlawanan di gelanggang sendiri kepada 12 perlwanan tanpa dibolosi pasukan lawan.


Sumber: The Telegraph

0 comments:

Post a Comment

Setiap komen akan memberi backlink kepada anda. Sila komen pakai otak manusia yer...

Cerita Blogger